راه های تقویت حافظه در یادگیری زبان انگلیسی شنبه, 23 شهریور 98

راه های تقویت حافظه در یادگیری زبان انگلیسی

با پیشرفت تکنولوژی و فراهم شدن امکان ثبت و انتشار اطلاعات برای بشر، حافظه انسان قدرت سابق خود را از دست داده است. بسیاری از افراد از ضعف حافظه و فراموش کاری خود شکایت دارند. اما حافظه، به عنوان یکی از ویژگی های خارق العاده مغز انسان قابل تقویت است. یادگیری زبان انگلیسی برای زبان آموزانی که با حفظ کردن مطالبی چون دستور زبان، نحو و لغات زبان انگلیسی سروکار دارند با مشکلاتی همراه است. در ادامه نکاتی را برای تقویت حافظه در هنگام یادگیری زبان انگلیسی ارائه می کنیم:

 استفاده از نشانه ها برای تقویت حافظه

نشانه، در واقع  ابزاریست که به زبان آموز برای حفظ یک مطلب در روند یادگیری زبان انگلیسی کمک می کند. یک نشانه می تواند یک قطعه شعر یا یک فرمول باشد. حفظ کردن در امر یادگیری زبان انگلیسی، به معنای تکرار زیاد یک مطلب برای به ذهن سپردن آن نیست، بلکه به معنای ایجاد تصاویر مرتبط با مطالب درسی در ذهن است.

زبان آموز با ایجاد ارتباط بین چند مطلب مجزا، تصویر جدیدی را در ذهن خود می آفریند و بدین ترتیب به حفظ مطالب جدید حین یادگیری زبان انگلیسی می پردازد. زبان آموز باید اطمینان حاصل کند که تصویر ایجاد شده در ذهنش برقرار خواهد ماند، تنها در این صورت است که می تواند در آینده نیز آن را به خاطر بیاورد.

 تقویت حافظه با توجه به متن حین یادگیری زبان انگلیسی

متن ها، کلید یادگیری هر زبان هستند، خصوصا اگر بحث حفظ کردن لغات و عبارات جدید در میان باشد. توجه به متن، درک معنای لغات و عبارات جدید و به خاطر سپردن آن ها را راحت تر خواهد کرد. به یاد آوردن لغات و عبارات جدید به طور مجزا و خارج از متن کار دشواریست. اما زبان آموز می تواند معنای این عبارات را در بافت یک  متن به راحتی درک کند و در آینده نیز آن را بخاطر بیاورد.

ایجاد ارتباط بین عواطف زبان آموز و مطالب جدید

عواطف یک زبان آموز در به خاطر سپردن مطالب جدید حین یادگیری زبان انگلیسی به او کمک بسیاری می کند.  تحقیقات نشان می دهد که عواطف انسان می تواند قدرت یادآوری مطالب را در او دو چندان کند. زبان آموز باید نسبت به یادگیری زبان انگلیسی مشتاق باشد، او باید سعی کند هنگام روبرویی با مطالب و مفاهیم جدید حین یادگیری زبان انگلیسی رضایت خاطر داشته باشد.

تشبیه و ایجاد وابستگی بین مطالب در هنگام یادگیری زبان انگلیسی

زبان آموز می تواند برای تقویت حافظه خود حین یادگیری زبان انگلیسی از ایجاد ارتباط بین مطالب جدید و قدیمی بهره بگیرد. تشبیه و استعاره ابزار قدرتمندی برای ایجاد ارتباط بین مفاهیم جدید و قدیمی در ذهن به شمار می روند که می توان برای به خاطر سپردن مطالب جدید از آن ها بهره گرفت.

تصویر سازی از مطالب جدید حین یادگیری

تصویرسازی، کلید ایجاد نشانه های قدرتمند در ذهن است. زبان آموز می تواند هنگام روبرویی با هر کلمه یا عبارت جدید حین یادگیری زبان انگلیسی، در ذهن خود تصویرسازی کرده و از آن به عنوان نشانه ای برای به خاطر آوردن آن کلمه یا عبارت استفاده کند.